Woman in bright pink suit smiling, with inset close-up, text in Dutch, green circle graphic elements.

SATIRE IS MY
ONLY ATTITUDE

VERA VAN ZELM

- COMEDIAN -

Vera van Zelm is een Nederlandse cabaretier, tekstschrijver, acteur en comedian. Begonnen als stand-up comedian, is ze nu bekend van programma's als Plakshot, het Klokhuis, Chantal & Tina (Videoland), Spijkers met Koppen en platform De Speld. Een aantal weken geleden ging Vera viral met haar statement over grensoverschrijdend gedrag naar aanleiding van het NPO rapport.

POM AMSTERDAM ging met haar in gesprek over humor, de kracht van kleding on stage en haar ervaringen in de comedy-wereld.

SATIRE IS MY
ONLY ATTITUDE

VERA VAN ZELM

- COMEDIAN -

Vera van Zelm is een Nederlandse cabaretier, tekstschrijver, acteur en comedian. Begonnen als stand-up comedian, is ze nu bekend van programma's als Plakshot, het Klokhuis, Chantal & Tina (Videoland), Spijkers met Koppen en platform De Speld. Een aantal weken geleden ging Vera viral met haar statement over grensoverschrijdend gedrag naar aanleiding van het NPO rapport.

 POM AMSTERDAM ging met haar in gesprek over humor, de kracht van kleding on stage en haar ervaringen in de comedy-wereld.

SATIRE IS MY ONLY ATTITUDE

VERA VAN ZELM

- COMEDIAN -

Vera van Zelm is een Nederlandse cabaretier, tekstschrijver, acteur en comedian. Begonnen als stand-up comedian, is ze nu bekend van programma's als Plakshot, het Klokhuis, Chantal & Tina (Videoland), Spijkers met Koppen en platform De Speld. Een aantal weken geleden ging Vera viral met haar statement over grensoverschrijdend gedrag naar aanleiding van het NPO rapport.

 POM AMSTERDAM ging met haar in gesprek over humor, de kracht van kleding on stage en haar ervaringen in de comedy-wereld.

Even voorstelling

VAN STAND-UP
NAAR SKETCH

Je bent cabaretier, acteur, schrijver en presentator. Begonnen als stand-up comedian en inmiddels bekend van Plakshot, Chantal & Tina (videoland) en Spijkers met Koppen. Vertel!

Een van mijn eerste optredens was een auditie voor de Culture Comedy Award. Dat was een festival met comedians uit Nederland en Vlaanderen. Ik schopte het zelfs tot de finale, waardoor ik ineens een finalistentour ging spelen door Nederland en België. Dat ging achteraf wel wat snel. Met slechts een paar eerdere optredens stond ik plotseling voor grote zalen en moest ik snel nieuw materiaal erbij maken. Ik speelde ook een aantal jaar bij Comedytrain. Daar liep ik op een gegeven moment vast. Ik was kwijt wat ik ook alweer zelf wilde maken en probeerde me te handhaven in de comedywereld. Dat voelde een beetje als een eenzame strijd.

Ik ontdekte bij Spijkers met Koppen dat sketchwerk me goed ligt. ‘s ochtends schaaf je samen aan je eigen geschreven scene, dat vind ik een topcombinatie. Af en toe samenwerken en een deel van zelfstandig. Zo heb ik ook de Pin opgezet samen met Martine Bakker. Een satirisch online magazine, ontstaan bij De Speld. Comedy en humor zijn voor mij manieren om naar de wereld te kijken; daarom kan ik ze op allerlei manieren gebruiken. 

JOUW STIJL

TUSSEN ABSURD & REALISTISCH

Hoe omschrijf jij je artistieke stijl?

Ik ben enorm fan van Kristen Wiig, een Amerikaanse comedy-actrice. Maar als kind was ik ook fan van Jim Carrey, Jiskefet en de Vliegende Panters. In mijn eigen werk wil ik ook graag een soort extra ‘eerlijke laag; aanbrengen. Ik maak vaak een referentie naar mezelf, de tijdsgeest, of het nieuws. Een soort realistische ondertoon. Ik hou enorm van het absurde, maar schakel dus ook naar het realistische. Zo switch ik steeds tussen types en een eerlijk verhaal. Die hang naar beiden kenmerkt mij wel, denk ik. Alleen het ene, of alleen het andere zou ik jammer vinden.

HET VOOROORDEEL

VROUWEN IN COMEDY

Net als dat vrouwen niet kunnen voetballen, is het vooroordeel dat vrouwen niet grappig zijn. Vrouwen in comedy en cabaret krijgen nog steeds weinig podium.

Ik verwijs hier graag naar mijn statement in het radioprogramma Spijkers met Koppen over de misstanden bij de NPO en daarmee een koppeling met mijn eigen ervaringen in de comedy wereld.

‘Ik dacht dat het aan mij lag en dat ik me moest aan passen. Sinds deze week weet ik dat geen uitzondering ben, maar een van de velen’,zegt Vera van Zelm over het rapport over wangedrag bij de NPO.

 *bron: Spijkers met Koppen

"IK DACHT DAT HET AAN MIJ LAG EN DAT IK ME MOEST AANPASSEN. SINDS DEZE WEEK WEET IK DAT IK GEEN UITZONDERING BEN, MAAR EEN VAN DE VELEN."

SHOP THE LOOK

TOP AFRIQUE

€69

PANTS WIDE LEG...

€139

BLAZER PINK GLOW

€199

Woman in bright pink blazer working on a laptop in a home environment.

EVEN VOORSTELLEN  

VAN STAND-UP NAAR SKETCH

Je bent cabaretier, acteur, schrijver en presentator. Begonnen als stand-up comedian en inmiddels bekend van Plakshot, Chantal & Tina (videoland) en Spijkers met Koppen. Vertel!

Een van mijn eerste optredens was een auditie voor de Culture Comedy Award. Dat was een festival met comedians uit Nederland en Vlaanderen. Ik schopte het zelfs tot de finale, waardoor ik ineens een finalistentour ging spelen door Nederland en België. Dat ging achteraf wel wat snel. Met slechts een paar eerdere optredens stond ik plotseling voor grote zalen en moest ik snel nieuw materiaal erbij maken. Ik speelde ook een aantal jaar bij Comedytrain. Daar liep ik op een gegeven moment vast. Ik was kwijt wat ik ook alweer zelf wilde maken en probeerde me te handhaven in de comedywereld. Dat voelde een beetje als een eenzame strijd.

Ik ontdekte bij Spijkers met Koppen dat sketchwerk me goed ligt. ‘s ochtends schaaf je samen aan je eigen geschreven scene, dat vind ik een topcombinatie. Af en toe samenwerken en een deel van zelfstandig. Zo heb ik ook de Pin opgezet samen met Martine Bakker. Een satirisch online magazine, ontstaan bij De Speld. Comedy en humor zijn voor mij manieren om naar de wereld te kijken; daarom kan ik ze op allerlei manieren gebruiken. 

EVEN VOORSTELLEN  

VAN STAND-UP NAAR SKETCH

Je bent cabaretier, acteur, schrijver en presentator. Begonnen als stand-up comedian en inmiddels bekend van Plakshot, Chantal & Tina (videoland) en Spijkers met Koppen. Vertel!

Een van mijn eerste optredens was een auditie voor de Culture Comedy Award. Dat was een festival met comedians uit Nederland en Vlaanderen. Ik schopte het zelfs tot de finale, waardoor ik ineens een finalistentour ging spelen door Nederland en België. Dat ging achteraf wel wat snel. Met slechts een paar eerdere optredens stond ik plotseling voor grote zalen en moest ik snel nieuw materiaal erbij maken. Ik speelde ook een aantal jaar bij Comedytrain. Daar liep ik op een gegeven moment vast. Ik was kwijt wat ik ook alweer zelf wilde maken en probeerde me te handhaven in de comedywereld. Dat voelde een beetje als een eenzame strijd.

Ik ontdekte bij Spijkers met Koppen dat sketchwerk me goed ligt. ‘s ochtends schaaf je samen aan je eigen geschreven scene, dat vind ik een topcombinatie. Af en toe samenwerken en een deel van zelfstandig. Zo heb ik ook de Pin opgezet samen met Martine Bakker. Een satirisch online magazine, ontstaan bij De Speld. Comedy en humor zijn voor mij manieren om naar de wereld te kijken; daarom kan ik ze op allerlei manieren gebruiken. 
Woman in bright pink suit standing by window looking outside.
Person in a pink suit holding a book with 'Vera Van Zelm' on the cover.

KRACHTIG STATEMENT

VIRAL

Wat waren je reacties op je statement over het wangedrag bij de NPO?

Ik verwijs hiervoor graag naar mijn statement: Ik kan wel zeggen dat het tijd voelde om dit te doen. Ook ben ik overweldigd door alle reacties. Uit alle hoeken en gaten kwamen mensen die natuurlijk vertelden dit te herkennen, wat me ook best verdrietig stemde. Maar ook mensen hebben gereageerd die zeiden dat ze nu snapten wat ik bedoel. Dat vind ik fijn, maar ik maak me niet de illusie dat alles ineens anders is. Wel is nu eindelijk de timing goed om dit te kunnen zeggen blijkbaar. Dus dat is wel hoopgevend.

DE KRACHT VAN KLEDING

ON STAGE

Welke kleding zet je in je kracht
bij het spelen van een rol?

Een rol zoals in Plakshot valt of staat natuurlijk voor een groot deel bij kleding. Mensen kijken naar je kleding en hebben op basis daarvan een verwachting. Dus daar kan je sowieso mee spelen. Op het podium wil je op zich graag dat mensen ook een soort vertrouwen in je hebben dat je de boel kan dragen. Maar ik heb nog nooit de ultieme outfit gevonden die dat doet. Helaas! Haha. Misschien heeft dat toch ook met jezelf te maken. Dus dat je wat draagt wat je leuk vindt. In ieder geval dat je draagt hoe je zelf graag wilt zijn.

JOUW STIJL

TUSSEN ABSURD & REALISTISCH

Hoe omschrijf jij je artistieke stijl?

Ik ben enorm fan van Kristen Wiig, een Amerikaanse comedy-actrice. Maar als kind was ik ook fan van Jim Carrey, Jiskefet en de Vliegende Panters. In mijn eigen werk wil ik ook graag een soort extra ‘eerlijke laag' aanbrengen. Ik maak vaak een referentie naar mezelf, de tijdsgeest, of het nieuws. Een soort realistische ondertoon. Ik hou enorm van het absurde, maar schakel dus ook naar het realistische. Zo switch ik steeds tussen types en een eerlijk verhaal. Die hang naar beiden kenmerkt mij wel, denk ik. Alleen het ene, of alleen het andere zou ik jammer vinden.  

Woman in pink blazer smiling at indoor setting with a glass of water on table.

JOUW STIJL

TUSSEN ABSURD &
REALISTISCH

Hoe omschrijf jij je artistieke stijl?

Ik ben enorm fan van Kristen Wiig, een Amerikaanse comedy-actrice. Maar als kind was ik ook fan van Jim Carrey, Jiskefet en de Vliegende Panters. In mijn eigen werk wil ik ook graag een soort extra ‘eerlijke laag; aanbrengen. Ik maak vaak een referentie naar mezelf, de tijdsgeest, of het nieuws. Een soort realistische ondertoon. Ik hou enorm van het absurde, maar schakel dus ook naar het realistische. Zo switch ik steeds tussen types en een eerlijk verhaal. Die hang naar beiden kenmerkt mij wel, denk ik. Alleen het ene, of alleen het andere zou ik jammer vinden.  

VOOROORDEEL

VROUWEN IN COMEDY

Net als dat vrouwen niet kunnen voetballen, is het vooroordeel dat vrouwen niet grappig zijn. Vrouwen in comedy en cabaret krijgen nog steeds weinig podium.

Ik verwijs hier graag naar mijn statement in het radioprogramma Spijkers met Koppen over de misstanden bij de NPO en daarmee een koppeling met mijn eigen ervaringen in de comedy wereld.

‘Ik dacht dat het aan mij lag en dat ik me moest aan passen. Sinds deze week weet ik dat geen uitzondering ben, maar een van de velen’,zegt Vera van Zelm over het rapport over wangedrag bij de NPO.

*bron: Spijkers met Koppen

"IK DACHT DAT HET AAN MIJ LAG EN DAT IK ME MOEST AANPASSEN. SINDS DEZE WEEK WEET IK DAT IK GEEN UITZONDERING BEN, MAAR EEN VAN DE VELEN."

"IK DACHT DAT HET AAN MIJ LAG EN DAT IK ME MOEST AANPASSEN. SINDS DEZE WEEK WEET IK DAT IK GEEN UITZONDERING BEN, MAAR EEN VAN DE VELEN."

A bright pink blazer with a colorful inner lining.

BLAZER PINK GLOW

€199

Bright green long-sleeved shirt with pink tropical print on white background.

TOP AFRIQUE

69

Bright pink wide-leg trousers on a white background.

PANTS WIDE LEG PINK GLOW

€139

KRACHTIG STATEMENT

VIRAL

Wat waren je reacties op je statement over het wangedrag bij de NPO?

Ik verwijs hiervoor graag naar mijn statement: Ik kan wel zeggen dat het tijd voelde om dit te doen. Ook ben ik overweldigd door alle reacties. Uit alle hoeken en gaten kwamen mensen die natuurlijk vertelden dit te herkennen, wat me ook best verdrietig stemde. Maar ook mensen hebben gereageerd die zeiden dat ze nu snapten wat ik bedoel. Dat vind ik fijn, maar ik maak me niet de illusie dat alles ineens anders is. Wel is nu eindelijk de timing goed om dit te kunnen zeggen blijkbaar. Dus dat is wel hoopgevend.

DE KRACHT VAN KLEDING

ON STAGE

Welke kleding zet je in je kracht bij het spelen van een rol?

Een rol zoals in Plakshot valt of staat natuurlijk voor een groot deel bij kleding. Mensen kijken naar je kleding en hebben op basis daarvan een verwachting. Dus daar kan je sowieso mee spelen. Op het podium wil je op zich graag dat mensen ook een soort vertrouwen in je hebben dat je de boel kan dragen. Maar ik heb nog nooit de ultieme outfit gevonden die dat doet. Helaas! Haha. Misschien heeft dat toch ook met jezelf te maken. Dus dat je wat draagt wat je leuk vindt. In ieder geval dat je draagt hoe je zelf graag wilt zijn.

KRACHTIG STATEMENT

VIRAL

Wat waren je reacties op je statement over het wangedrag bij de NPO?

Ik verwijs hiervoor graag naar mijn statement: Ik kan wel zeggen dat het tijd voelde om dit te doen. Ook ben ik overweldigd door alle reacties. Uit alle hoeken en gaten kwamen mensen die natuurlijk vertelden dit te herkennen, wat me ook best verdrietig stemde. Maar ook mensen hebben gereageerd die zeiden dat ze nu snapten wat ik bedoel. Dat vind ik fijn, maar ik maak me niet de illusie dat alles ineens anders is. Wel is nu eindelijk de timing goed om dit te kunnen zeggen blijkbaar. Dus dat is wel hoopgevend.

DE KRACHT VAN KLEDING

ON STAGE

Welke kleding zet je in je kracht bij het spelen van een rol?

Een rol zoals in Plakshot valt of staat natuurlijk voor een groot deel bij kleding. Mensen kijken naar je kleding en hebben op basis daarvan een verwachting. Dus daar kan je sowieso mee spelen. Op het podium wil je op zich graag dat mensen ook een soort vertrouwen in je hebben dat je de boel kan dragen. Maar ik heb nog nooit de ultieme outfit gevonden die dat doet. Helaas! Haha. Misschien heeft dat toch ook met jezelf te maken. Dus dat je wat draagt wat je leuk vindt. In ieder geval dat je draagt hoe je zelf graag wilt zijn.

"OP HET PODIUM WIL JE OP ZICH GRAAG DAT MENSEN OOK EEN SOORT VERTROUWEN IN JE HEBBEN DAT JE DE BOEL KAN DRAGEN. MAAR IK HEB NOG NOOIT DE ULTIEME OUTFIT GEVONDEN DIE DAT DOET."

MAATSCHAPPELIJKE ROL

VERBINDEN

Wat betekent polarisatie van het politieke debat voor jou als cabaretier en schrijver?

Ik heb altijd het liefste willen verbinden. Ook als je optreedt, dan wil je dat de zaal allemaal dezelfde ervaring heeft. Ik heb altijd empathie voor de andere kant. En wil graag nuance aanbrengen. Maar echt genuanceerde comedy is lastig. Daar zit de humor niet. Ik probeer wel altijd het menselijke onvermogen te laten zien; de mens erachter. Bijvoorbeeld dat iedereen zich leuker voor wil doen dan die eigenlijk is. 

 

"Op het podium wil je op zich graag dat mensen ook een soort vertrouwen in je hebben dat je de boel kan dragen. Maar ik heb nog nooit de ultieme outfit gevonden die dat doet."

MAATSCHAPPELIJKE ROL  

VERBINDEN

Wat betekent polarisatie van het politieke debat
voor jou als cabaretier en schrijver? 

Ik heb altijd het liefste willen verbinden. Ook als je optreedt, dan wil je dat de zaal allemaal dezelfde ervaring heeft. Ik heb altijd empathie voor de andere kant. En wil graag nuance aanbrengen. Maar echt genuanceerde comedy is lastig. Daar zit de humor niet. Ik probeer wel altijd het menselijke onvermogen te laten zien; de mens erachter. Bijvoorbeeld dat iedereen zich leuker voor wil doen dan die eigenlijk is. 

"OP HET PODIUM WIL JE OP ZICH GRAAG DAT MENSEN OOK EEN SOORT VERTROUWEN IN JE HEBBEN DAT JE DE BOEL KAN DRAGEN. MAAR IK HEB NOG NOOIT DE ULTIEME OUTFIT GEVONDEN DIE DAT DOET."

TOT SLOT NOG EEn AANTAL vragen:

Colorful infographic with numbered text blocks in Dutch, discussing inspirations and aspirations related to comedy and television.

Wat is jouw advies aan jonge vrouwen
die cabaretier willen worden:

Tsja, ik denk dat het pad voor iedereen anders is. Dus ja. Begin maar gewoon. En als je het niet heel graag wil, maar andere dingen ook leuk vindt, dan zou ik zeker iets anders kiezen. Haha. Sorry, niet heel hoopgevend.

TOT SLOT NOG EEn AANTAL vragen:

TOT SLOT NOG EEn AANTAL vragen:

Wat is jouw advies aan jonge vrouwen die cabaretier willen worden:

Tsja, ik denk dat het pad voor iedereen anders is. Dus ja. Begin maar gewoon.
En als je het niet heel graag wil, maar andere dingen ook leuk vindt, dan zou ik zeker iets anders kiezen. Haha. Sorry, niet heel hoopgevend.