FOR THE LOVe
OF FOOD

LAURA VIJSELAAR

- Food en Interieur stylist -

Laura Vijselaar is food- en interieurstylist, ofwel propstylist. Met een indrukwekkend portfolio in toonaangevende tijdschriften zoals Allerhande, Delicious en Miljuschka. Haar passie is opzoek gaan naar prachtig keramiek, het schilderen en maken van ondergronden en vooral bezig zijn met food.

POM AMSTERDAM ging met haar in gesprek over de visie op styling, kleurgebruik en het perfecte plaatje.

FOR THE LOVE OF FOOD

LAURA VIJSELAAR

- FOOD EN INTERIEUR STYLIST -

Laura Vijselaar is food- en interieurstylist, ofwel propstylist. Met een indrukwekkend portfolio in toonaangevende tijdschriften zoals Allerhande, Delicious en Miljuschka. Haar passie is opzoek gaan naar prachtig keramiek, het schilderen en maken van ondergronden en vooral bezig zijn met food.

POM AMSTERDAM ging met haar in gesprek over de visie op styling, kleurgebruik en het perfecte plaatje.

FOR THE LOVE OF FOOD

LAURA VIJSELAAR

- FOOD EN INTERIEUR STYLIST -

Laura Vijselaar is food- en interieurstylist, ofwel propstylist. Met een indrukwekkend portfolio in toonaangevende tijdschriften zoals Allerhande, Delicious en Miljuschka. Haar passie is opzoek gaan naar prachtig keramiek, het schilderen en maken van ondergronden en vooral bezig zijn met food.

 POM AMSTERDAM ging met haar in gesprek over de visie op styling, kleurgebruik en het perfecte plaatje.

Even voorstelling

Creëren, schilderen en sfeer neerzetten.

Je bent food en interieur stylist. Jouw werk staat in bekende tijdschriften zoals Allerhande, Delicious en Miljuschka. Vertel!

Ik kom uit een creatieve familie: mijn moeder is kunstenaar, mijn zus is vormgever en mijn nicht is stylist. Creëren, schilderen en sfeer neerzetten. Het is dus eigenlijk met de paplepel ingegoten. Als kind vond ik het geweldig om mijn kamer steeds opnieuw te verven en in te richten of te schilderen op doek. Ik was altijd bezig met het creëren van een sfeer.

Na mijn opleiding bij Artemis en Vogue Academie en ervaring opdoen bij fotoshoots, ben ik zelfstandig styliste geworden. Mijn passie voor foodstyling ontstond toen ik een opdracht kreeg vanuit de interieurbranche. Sindsdien werk ik al 10 jaar met verschillende fototeams aan prachtige producties voor diverse foodmagazines. Het zoeken naar keramiek, het schilderen van ondergronden en het creëren van mooie composities met food, I love it!

HET CREATIEPROCES

DE ROL VAN SFEER

Wat is verder je purpose bij met het maken van food en interieur styling?

Mensen inspireren, verlekkerend beeld maken waarin sfeer een belangrijke rol speelt. Ik probeer mij te onderscheiden door juist verrassend te stylen, te mixen en matchen in kleur en materiaal maar waarin eten of juist interieur goed tot zijn recht komt. Het maakt mij gelukkig om te zien als mensen enthousiast worden van interieur of food op beeld. Dan is de job geslaagd. Mijn advies: combineer verschillende kleuren, prints en materialen, verras jezelf en durf vooral. Je zal verstelt zijn hoe mooi het kan werken in huis, kantoor of op beeld.

HET CREATIEPROCES

GELAAGDHEID

 Hoe zou jij je unieke stijl omschrijven?

Mijn unieke stijl onderscheidt zich door mijn passie voor het creëren van prachtige ondergronden voor foodfotografie. Gelaagdheid in mijn ondergronden is één van de aspecten waar ik goed in ben. Door verschillende verflagen over elkaar aan te brengen ontstaat er diepte en levendigheid in het foodbeeld. Een mooie ondergrond doet alles voor het beeld. Door te combineren met strak of juist brocante servies wordt het beeld meteen een plaatje.

Kleur is van essentieel belang in mijn werk, het kan het beeld versterken, maar ook juist averechts werken. Sommige kleuren in ondergronden blijven altijd lastig in combinatie met eten. Rood en oranje vloeken met eten en maakt het beeld minder aantrekkelijk. Tinten zoals blauw, groen, grijs, zwart en wit, laten het eten juist opvallen en geven kracht aan het beeld.

"COMBINEER VERSCHILLENDE KLEUREN, PRINTS EN MATERIALEN, VERRAS JEZELF EN DURF VOORAL. JE ZAL VERSTELT ZIJN HOE MOOI HET KAN WERKEN IN HUIS, KANTOOR OF OP BEELD."

EVEN VOORSTELLEN  

Creëren, schilderen en sfeer neerzetten.

Je bent food en interieur stylist. Jouw werk staat in bekende tijdschriften zoals Allerhande, Delicious en Miljuschka. Vertel!

Ik kom uit een creatieve familie: mijn moeder is kunstenaar, mijn zus is vormgever en mijn nicht is stylist. Creëren, schilderen en sfeer neerzetten. Het is dus eigenlijk met de paplepel ingegoten. Als kind vond ik het geweldig om mijn kamer steeds opnieuw te verven en in te richten of te schilderen op doek. Ik was altijd bezig met het creëren van een sfeer. 

Na mijn opleiding bij Artemis en Vogue Academie en ervaring opdoen bij fotoshoots, ben ik zelfstandig styliste geworden. Mijn passie voor foodstyling ontstond toen ik een opdracht kreeg vanuit de interieurbranche. Sindsdien werk ik al 10 jaar met verschillende fototeams aan prachtige producties voor diverse foodmagazines. Het zoeken naar keramiek, het schilderen van ondergronden en het creëren van mooie composities met food, I love it!

EVEN VOORSTELLEN  

Creëren, schilderen en sfeer neerzetten.

Je bent food en interieur stylist. Jouw werk staat in bekende tijdschriften zoals Allerhande, Delicious en Miljuschka. Vertel!

Ik kom uit een creatieve familie: mijn moeder is kunstenaar, mijn zus is vormgever en mijn nicht is stylist. Creëren, schilderen en sfeer neerzetten. Het is dus eigenlijk met de paplepel ingegoten. Als kind vond ik het geweldig om mijn kamer steeds opnieuw te verven en in te richten of te schilderen op doek. Ik was altijd bezig met het creëren van een sfeer.

Na mijn opleiding bij Artemis en Vogue Academie en ervaring opdoen bij fotoshoots, ben ik zelfstandig styliste geworden. Mijn passie voor foodstyling ontstond toen ik een opdracht kreeg vanuit de interieurbranche. Sindsdien werk ik al 10 jaar met verschillende fototeams aan prachtige producties voor diverse foodmagazines. Het zoeken naar keramiek, het schilderen van ondergronden en het creëren van mooie composities met food, I love it!

GEBRUIK VAN KLEUR

EETSMAKELIJK

Wat vind je van de visuele perfectie in de wereld van Instagram-foodporn, waar esthetiek centraal staat?

Bij ons op de set vermijden we kunstgrepen zoals glansspray en schoensmeer op voedsel. We koken echt en gebruiken natuurlijke methoden zoals olijfolie voor glans en ijswater voor knapperige rucola. Voor het bruinen van kip gebruiken we een heteluchtpistool (föhn) en voor cocktails soms kunstijsblokjes. In magazines streven we naar natuurlijkheid, maar voor koffie- en biercampagnes worden soms speciale technieken gebruikt, zoals alternatief bierschuim, hoewel alles meestal eetbaar blijft op de set.

KERST

GLITTERS EN VEREN

Als propstylist decoreer je al 10 jaar kerstgerechten en -tafels. Wat zijn de kersttrends van dit jaar?

Dit jaar zien we in kerstdecoraties een trend van levendige kleuren zoals fuchsia, paars, jade groen, geel, goud en exotische decoraties. Glanzende ballen met glitter, veren en handgeblazen kerstballen zijn populair, samen met ornamenten in de vorm van vogels, donuts, croissants en ananassen. Het maken van verrassende combinaties met bloemen, gekleurde palmbladeren en delftsblauwe hangers voegt een uniek tintje toe aan de kerstboom. Persoonlijk vermijd ik echter traditionele kerstkleuren zoals rood en groen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

JOUW PURPOSE

DE ROL VAN SFEER

Wat is verder je purpose bij met het maken van food en interieur styling?

Mensen inspireren, verlekkerend beeld maken waarin sfeer een belangrijke rol speelt. Ik probeer mij te onderscheiden door juist verrassend te stylen, te mixen en matchen in kleur en materiaal maar waarin eten of juist interieur goed tot zijn recht komt. Het maakt mij gelukkig om te zien als mensen enthousiast worden van interieur of food op beeld. Dan is de job geslaagd.

Mijn advies: combineer verschillende kleuren, prints en materialen, verras jezelf en durf vooral. Je zal verstelt zijn hoe mooi het kan werken in huis, kantoor of op beeld.

JOUW PURPOSE

DE ROL VAN SFEER

Wat is verder je purpose bij met het maken van food en interieur styling?

Mensen inspireren, verlekkerend beeld maken waarin sfeer een belangrijke rol speelt. Ik probeer mij te onderscheiden door juist verrassend te stylen, te mixen en matchen in kleur en materiaal maar waarin eten of juist interieur goed tot zijn recht komt. Het maakt mij gelukkig om te zien als mensen enthousiast worden van interieur of food op beeld. Dan is de job geslaagd.

Mijn advies: combineer verschillende kleuren, prints en materialen, verras jezelf en durf vooral. Je zal verstelt zijn hoe mooi het kan werken in huis, kantoor of op beeld.

HET CREATIEPROCES

GELAAGDHEID

Hoe zou jij je unieke stijl omschrijven?

Mijn unieke stijl onderscheidt zich door mijn passie voor het creëren van prachtige ondergronden voor foodfotografie. Gelaagdheid in mijn ondergronden is één van de aspecten waar ik goed in ben. Door verschillende verflagen over elkaar aan te brengen ontstaat er diepte en levendigheid in het foodbeeld. Een mooie ondergrond doet alles voor het beeld. Door te combineren met strak of juist brocante servies wordt het beeld meteen een plaatje.

Kleur is van essentieel belang in mijn werk, het kan het beeld versterken, maar ook juist averechts werken. Sommige kleuren in ondergronden blijven altijd lastig in combinatie met eten. Rood en oranje vloeken met eten en maakt het beeld minder aantrekkelijk. Tinten zoals blauw, groen, grijs, zwart en wit, laten het eten juist opvallen en geven kracht aan het beeld.

HET CREATIEPROCES

GELAAGDHEID

Hoe zou jij je unieke stijl omschrijven?

Mijn unieke stijl onderscheidt zich door mijn passie voor het creëren van prachtige ondergronden voor foodfotografie. Gelaagdheid in mijn ondergronden is één van de aspecten waar ik goed in ben. Door verschillende verflagen over elkaar aan te brengen ontstaat er diepte en levendigheid in het foodbeeld. Een mooie ondergrond doet alles voor het beeld. Door te combineren met strak of juist brocante servies wordt het beeld meteen een plaatje.

Kleur is van essentieel belang in mijn werk, het kan het beeld versterken, maar ook juist averechts werken. Sommige kleuren in ondergronden blijven altijd lastig in combinatie met eten. Rood en oranje vloeken met eten en maakt het beeld minder aantrekkelijk. Tinten zoals blauw, groen, grijs, zwart en wit, laten het eten juist opvallen en geven kracht aan het beeld.



"combineer verschillende kleuren, prints en materialen, verras jezelf en durf vooral. Je zal verstelt zijn hoe mooi het kan werken in huis, kantoor of op beeld."

"COMBINEER VERSCHILLENDE KLEUREN, PRINTS EN MATERIALEN, VERRAS JEZELF EN DURF VOORAL. JE ZAL VERSTELT ZIJN HOE MOOI HET KAN WERKEN IN HUIS, KANTOOR OF OP BEELD."

GEBRUIK VAN KLEUR

EET SMAKELIJK

Wat vind je van de visuele perfectie in de wereld van Instagram-foodporn, waar esthetiek centraal staat?

Bij ons op de set vermijden we kunstgrepen zoals glansspray en schoensmeer op voedsel. We koken echt en gebruiken natuurlijke methoden zoals olijfolie voor glans en ijswater voor knapperige rucola. Voor het bruinen van kip gebruiken we een heteluchtpistool (föhn) en voor cocktails soms kunstijsblokjes. In magazines streven we naar natuurlijkheid, maar voor koffie- en biercampagnes worden soms speciale technieken gebruikt, zoals alternatief bierschuim, hoewel alles meestal eetbaar blijft op de set.

Kerst

GLITTERS EN VEREN

Als propstylist decoreer je al 10 jaar kerstgerechten en -tafels. Wat zijn de kersttrends van dit jaar?

Dit jaar zien we in kerstdecoraties een trend van levendige kleuren zoals fuchsia, paars, jade groen, geel, goud en exotische decoraties. Glanzende ballen met glitter, veren en handgeblazen kerstballen zijn populair, samen met ornamenten in de vorm van vogels, donuts, croissants en ananassen. Het maken van verrassende combinaties met bloemen, gekleurde palmbladeren en delftsblauwe hangers voegt een uniek tintje toe aan de kerstboom. Persoonlijk vermijd ik echter traditionele kerstkleuren zoals rood en groen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

GEBRUIK VAN KLEUR

EETSMAKELIJK

Wat vind je van de visuele perfectie in de wereld van Instagram?

Bij ons op de set vermijden we kunstgrepen zoals glansspray en schoensmeer op voedsel. We koken echt en gebruiken natuurlijke methoden zoals olijfolie voor glans en ijswater voor knapperige rucola. Voor het bruinen van kip gebruiken we een heteluchtpistool (föhn) en voor cocktails soms kunstijsblokjes. In magazines streven we naar natuurlijkheid, maar voor koffie- en biercampagnes worden soms speciale technieken gebruikt, zoals alternatief bierschuim, hoewel alles meestal eetbaar blijft op de set.

KERST

GLITTERS EN VEREN

Als propstylist decoreer je al 10 jaar kerstgerechten en -tafels. Wat zijn de kersttrends van dit jaar?

Dit jaar zien we in kerstdecoraties een trend van levendige kleuren zoals fuchsia, paars, jade groen, geel, goud en exotische decoraties. Glanzende ballen met glitter, veren en handgeblazen kerstballen zijn populair, samen met ornamenten in de vorm van vogels, donuts, croissants en ananassen. Het maken van verrassende combinaties met bloemen, gekleurde palmbladeren en delftsblauwe hangers voegt een uniek tintje toe aan de kerstboom. Persoonlijk vermijd ik echter traditionele kerstkleuren zoals rood en groen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

"GELAAGDHEID IN MIJN ONDERGRONDEN IS ÉÉN VAN DE ASPECTEN WAAR IK GOED IN BEN. JE CREËERT ER DIEPTE MEE IN HET BEELD."

"Gelaagdheid in mijn ondergronden is één van de aspecten waar ik goed in ben. Je creëert er diepte mee in het beeld."

"GELAAGDHEID IN MIJN ONDERGRONDEN IS ÉÉN VAN DE ASPECTEN WAAR IK GOED IN BEN. JE CREËERT ER DIEPTE MEE IN HET BEELD."

Nog een aantal korte styling vragen:

Nog een aantal korte styling vragen:

Nog een aantal korte styling vragen: